Dzinējs pārveido no elektriskā strāvas avota saņemto vai no degvielas sadedzes procesā iegūto enerģiju mehāniskajā enerģijā. Tas liek transportlīdzeklim pārvietoties.
Dažādu veidu dzinēju atšķirīgās iezīmes
Dzinēji tiek iedalīti 2 pamata grupās: iekšdedzes dzinēji (ID) un elektrodzinēji. Elektrodzinējiem ir raksturīgs vides draudzīgums, klusa darbība un zemas uzturēšanas izmaksas. Šādu dzinēju var izmantot vai nu kā patstāvīgu dzinēju elektromobilī, vai kombinācijā ar iekšdedzes dzinēju hibrīda transportlīdzeklī.
ID dzinējiem ir sarežģīta konstrukcija; to darbībai ir nepieciešama eļļa, degviela un dzeses šķidrums. Lai pagarinātu to darbmūžu, svarīgi veikt kapitālo remontu vismaz ik pēc 100’000 kilometriem. Kā degvielu šīs spēka iekārtas izmanto benzīnu, dīzeļdegvielu, sašķidrināto dabas vai naftas gāzi vai ūdeņradi. Tiem var būt karburators vai degvielas iesmidzināšanas sistēma. Pirmais ir atrodams uz nelielas jaudas dzinējiem, kam raksturīga zema degvielas efektivitāte, un tas netiek uzstādīts mūsdienu automašīnās. Otrā sistēma nodrošina precīzu degvielas iesmidzināšanas kontroli un retāk aizsērē.
ID dzinēja darbība nav iespējama bez:
- kloķa-klaņa mehānisma: virzuļiem, virzuļu pirkstiem, klaņiem, kloķvārpstas;
- gāzu sadales mehānisma: piedziņas siksnām un ķēdēm, to skriemeļiem un spriegotājiem;
- dzesēšanas sistēmas: ūdens sūkņa, radiatora, caurulēm un šļūtenēm, termostata un ventilatora;
- eļļošanas sistēmas: eļļas filtra, kartera apakšējā vāka, sūkņa, blīvējuma;
- aizdedzes sistēmas: aizdedzes svecēm, spolēm, augstsprieguma vadiem;
- devējiem un mērītājiem: gaisa masas plūsmas mērītāja, lambda zondes, sadales vārpstas un kloķvārpstas stāvokļa devējiem, dzesēšanas šķidruma temperatūras devēja;
- blīvēm un blīvslēgiem, kas atbildīgi par mezglu hermētiskumu, un daudziem citiem elementiem.
Ekspluatācija un nomaiņa: kas ir jāzina
- Nepieļaujiet dzinēja pārkaršanu. Neparasta temperatūra var būt dzeses šķidruma noplūdes, ūdens sūkņa bojājuma vai radiatora noplūdes rezultāts. Bojājuma pazīmes ir zems dzeses šķidruma līmenis tvertnē, mērinstrumentu paneļa indikatora iedegšanās, dzeses šķidruma traipi zem automašīnas.
- Nelietojiet degvielu ar nepiemērotu oktānskaitli. Tas izraisa dzinēja klaudzoņu, kloķa-klaņa mehānisma elementu nolietošanos, virzuļu bojājumus. Pirmā bojājuma pazīme ir neierasta metāliska klaudzoņa, kas dzirdama dzinēja darbības laikā.
- Nomainiet eļļu stingri saskaņā ar autoražotāja noteiktajiem intervāliem. Izmantojiet tikai augsti kvalitatīvu eļļošanas materiālu ar atbilstošiem raksturlielumiem. Laika gaitā eļļa zaudē savas īpašības un nevar pienācīgi saeļļot visus dzinēja elementus, kas izraisa ātru to abrazīvo nodilumu. Turklāt notiek pārkaršana, eļļas kanālu aizsērēšana un klaņu gultņu vērpšanās. Par defektiem liecinās paaugstināts degvielas un eļļas patēriņš, nestabila dzinēja darbība un mērinstrumentu paneļa indikatora „Check Engine” iedegšanās.
toprezervesdalas.lv: tikai augsti kvalitatīvas autodaļas
Vai vēlaties iegādāties dzinēja detaļas par pieejamu cenu? Kļūstiet par mūsu interneta veikala klientu. Sekojiet piedāvājumiem toprezervesdalas.lv, lai iegādātos automašīnu detaļas ar visizdevīgākajiem nosacījumiem. Iepirkšanās mūsu interneta veikalā vienmēr ir lēta un vienkārša.