Balstiekārta nodrošina savienojumu starp automašīnas virsbūvi un riteņiem un ir atbildīga par trokšņu un vibrācijas samazināšanu, kas rodas, automašīnai pārvietojoties. Tas uzlabo automašīnas vadāmību un dinamiku. Sistēmas galvenās komplektējošās daļas ir amortizatori, stabilizatori (šķērsstabilizatori), balstiekārtas sviras, kā arī atsperojoši elementi: vītās atsperes, plakanatsperes un vērpstieņi.
Dažādu balstiekārtu atšķirīgās iezīmes
Atkarīgā balstiekārta (piemēram, ar plakanatsperēm) tiek izmantota dažu apvidus automašīnu un komerctransporta līdzekļu aizmugurējai asij. Tās galvenā iezīme ir stingras sijas izmantošana, kas pārvada vertikālās kustības no viena riteņa uz otru. Tai ir vienkārša konstrukcija, tā ir ilgnoturīga, un tās apkope ir lēta. Tomēr tā būtiski palielina ass svaru, kas nelabvēlīgi ietekmē gaitas gludumu.
Makfersona statnis ir izplatītākā neatkarīgās balstiekārtas sistēma. Parasti to uzstāda uz priekšējās ass. Tā ir kompakta, viegla, un tai ir ilgs ekspluatācijas darbmūžs. Konstrukcijas specifikas dēļ automašīnas riteņu savirze var tikt nedaudz traucēta.
Dubulto šķērssviru mezgls var tikt izmantots gan uz priekšējās, gan uz aizmugurējās ass. Tas uzlabo vadāmību, nodrošina labu saķeri un minimizē riepu nodilumu. To trūkumi ietver lielu izmēru un darbietilpīgu apkopi.
Daudzsviru konstrukcija galvenokārt tiek izmantota uz aizmugurējās ass. Tai ir neliels svars, tā ir klusa un nodrošina gludu gaitu. Tās detaļas ir diezgan dārgas, un to nomaiņai ir nepieciešamas noteiktas prasmes.
Vērpstieņu balstiekārtu parasti izmanto uz aizmugurējās ass. Tai ir raksturīga augsta uzticamība un neliels izmērs. Tā samazina virsbūves sasveri. Viens no trūkumiem mēdz būt pārlieka pagriežamība.
Daži balstiekārtu veidi ir regulējami. Tie ietver aktīvo balstiekārtu ar elektronisku stabilizatora cietības, amortizācijas pakāpes, klīrensa un citu raksturlielumu regulēšanu. To var pielāgot dažādiem braukšanas stiliem un automašīnas ekspluatācijas apstākļiem. Šāda veida mezgls ir ievērojams ar tā sarežģīto konstrukciju un augsto cenu.
Dažas luksusa klases automašīnas ir aprīkotas ar pneimatisko balstiekārtu. Pateicoties pneimatiskiem elementiem, tā ļauj pielāgot automašīnas virsbūves stāvokli attiecībā pret ceļu. Tā nodrošina augstu komforta līmeni, taču ir dārga.
Ekspluatācija un nomaiņa: kas jums jāzina
- Izvairieties no braukšanas bezceļa apstākļos un mēģiniet pēc iespējas vienmērīgāk pārbraukt pār šķēršļiem. Pretējā gadījumā pastāv risks, ka riteņu savirze var tikt traucēta, balstiekārtas sviras var deformēties, amortizatori, atsperes un stabilizatori var tikt bojāti. Defektus var viegli pamanīt vizuālas apskates laikā.
- Savlaicīgi veiciet atsevišķu balstiekārtas komplektējošo daļu apkopi un nomaiņu. Bojātu detaļu izmantošana var izraisīt visa mezgla bojājumu. Automašīnas vilkšana uz vienu pusi, nevienmērīgs riepu nodilums bieži liecina par balstiekārtas sviru deformāciju. Nepareizas atsperu un amortizatoru darbības pazīmes ir vibrācija un klaudzieni braukšanas laikā. Ja, pagriežot stūri, rodas virsbūves sasvere, pievērsiet uzmanību stabilizatora stāvoklim.
toprezervesdalas.lv: tikai augsti kvalitatīvas autodaļas
Mūsu interneta veikalā jūs varat iegādāties balstiekārtas detaļas par pieejamām cenām. Biežas akcijas sniedz papildu ietaupījumu iespēju. Reģistrējieties mūsu interneta veikalā un iegādājieties jums nepieciešamo ar vien pāris klikšķiem.