Sajūgs ir svarīgs mezgls, kas atrodams transportlīdzekļos ar manuālo pārnesumkārbu. Autovadītājs nospiež sajūga pedāli, lai mainītu pārnesumus, kā arī tad, kad automašīna tiek apturēta. Tas ļauj atslēgt dzinēju no pārnesumkārbas, lai pārslēgtu pārnesumus, un pēc tam atkal vienmērīgi pieslēgt, novēršot nodilumu un sadalīšanos triecienslodžu dēļ. Tas sastāv no piespiedējdiska un dzenamā diska, sajūga apvalka, spararata, izslēdzējgultņa, dakšas un citām detaļām.
Dažādu veidu sajūgu atšķirīgās iezīmes
Sajūgs var būt sausais vai slapjais. Izplatītākais ir sausais sajūgs. Savienojumu starp dzinēju un transmisiju nodrošina sausā berze starp dzenamo disku un piespiedējdisku.
Slapjajā sajūgā diski ir iegremdēti eļļas vannā un vienmērīgāk savstarpēji savienojas. Turklāt šim mehānismam ir augstāka veiktspēja, jo diski tiek labāk atdzesēti. Visbiežāk tas ir sastopams dubultā sajūga transmisijās.
Šīs sistēmas var atšķirties arī pēc disku skaita. Viena diska sajūgs ir lētākais, taču vienlaikus vismazāk efektīvākais sajūga veids. Divdisku un daudzdisku mehānismi var pārvadīt lielāku griezes momentu, vienlaikus esot tāda paša izmēra.
Pastāv vienmasas un dubultmasas spararati. Pirmajiem ir vienkārša uzbūve, un tie ir izturīgi. Otrie šobrīd ir kļuvuši populārāki, jo tie absorbē vibrācijas un troksni un samazina transmisijas slodzi.
Ekspluatācija un maiņa: kas Jums ir jāzina
- Tiklīdz esat pārslēdzis pārnesumus, noņemiet kāju no sajūga pedāļa. Pretējā gadījumā, ja nejauši nospiedīsiet pedāli, sajūgs sāks slīdēt; degs berzes disks, salonā varēs just deguma smaku, un pasliktināsies transportlīdzekļa veiktspēja.
- Savlaicīgi novērstu noplūdes dzinēja nodalījumā. Dzinēja blīves, kas laiž cauri eļļošanas materiālu, var izraisīt sajūga saeļļošanos un notraipīšanos, izraisot tā slīdēšanu. Tas izraisa lēnāku paātrinājumu, un, pārslēdzot pārnesumus vai uzņemot ātrumu, Jūs varat sajust rāvienus un vibrāciju.
- Ja uz kādu laiku apstājaties, piemēram, pie luksofora vai sastrēgumā, pārslēdzieties neitrālajā pārnesumā: ieradums turēt izspiestu pedāli var sabojāt gultni. Tā darbības traucējumu pazīme ir troksnis, kad tiek aktivizēts mehānisms. Dažreiz, ja izslēdzējgultnis ir ieķīlējies, pedālis pēc nospiešanas neatgriežas normālā stāvoklī.
- Nepārslogojiet transportlīdzekli. Ilgstoša braukšana kalnā ar piekabi, straujš paātrinājums vai, piemēram, mēģinājums izkļūt no sniega kupenas ar šūpošanu, var izraisīt berzes disku degšanu. Tā pazīmes ir deguma smaka un riteņu buksēšana.
- Izvairieties no agresīva braukšanas stila.Kustības uzsākšana ar riteņu buksēšanu, strauja pedāļa atlaišana un nospiešana vājina dempferatsperes un izraisa berzes disku noslāņošanos. Šie darbības traucējumi parādās līdz ar vibrāciju kustības uzsākšanas laikā.
toprezervesdalas.lv: tikai augsti kvalitatīvas autodaļas
Mūsu interneta veikalā Jūs varat iegādāties augsti kvalitatīvas sajūga komplektējošās daļas savam transportlīdzeklim. Mūsu speciālisti labprāt palīdzēs Jums izvēlēties nepieciešamās rezerves daļas. Viņi arī pastāstīs Jums, kā ietaupīt, veicot pirkumus.