Kardānvārpstas un diferenciāļi ir svarīgi transmisijas elementi. Tos izmanto, lai pārraidītu griezes momentu un sadalītu to starp transportlīdzekļa asīm un riteņiem.
Dažādu veidu komplektējošo daļu atšķirīgās iezīmes
Atkarībā no stiprināšanas veida kardānvārpstas var būt viengabala, divdaļīgas un trīsdaļīgas. Pirmās tiek uzstādītas, bez gultņu izmantošanas. Otrās tiek uzstādītas, izmantojot vienu centrālo gultni, savukārt trešās - attiecīgi ar diviem gultņiem. Gultņi var būt cilindriski, konusveida un adatveida. Vārpstas savukārt var būt cauruļveida vai teleskopiskas. Otrajām vidū ir rievsavienojums, kas absorbē aksiālās slodzes.
Pastāv starpasu (centra) un starpriteņu diferenciāļi. Pirmie ir bieži sastopami pilnpiedziņas transportlīdzekļos un kalpo griezes momenta sadalīšanai starp asīm. Otrie tiek izmantoti arī automašīnās ar priekšējo vai aizmugurējo piedziņu. Tie sadala griezes momentu starp riteņiem. Tiem var būt dažāda uzbūve. Mūsdienās Jūs varat sastapties ar:
- Autovadītāja kontrolētu diferenciāļa bloķēšanu. Šādas komplektējošās daļas sadala griezes momentu proporcijā 50:50. Tie tiek bloķēti manuāli.
- Torsen. Tiem ir raksturīga izturība un nodilumizturība. Tie ļauj sadalīt griezes momentu dažādās attiecībās, piemēram, 80:20. Tomēr tie nav piemēroti transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar ESP (elektronisko stabilitātes programmu).
- LSD (pašbloķēšanās diferenciāļi). Diferenciāļi ar ierobežotu slīdi. Tiem nav nepieciešama autovadītāja dalība un tie ļauj panākt lielu atšķirību starp divu riteņu griešanās ātrumiem.
- Viskozie sajūgi. Bloķēšana tiek nodrošināta, pateicoties silikona šķidruma īpašībām, ar kuru tie ir pildīti. Asis tiek gludi ieslēgtas un atslēgtas, neradot triecienslodzi uz piedziņas sistēmu.
- Haldex daudzdisku sajūgi. Tie ātri reaģē, un tiem ir raksturīgi dažādi griezes momenta sadalījuma modeļi. Tie ir labi saderīgi ar elektroniskajām sistēmām. Tomēr lielas slodzes apstākļos tiem ir tendence pārkarst.
Ekspluatācija un maiņa: kas Jums ir jāzina
- Regulāri nomainiet šķidrumu diferenciālī (asī), transmisijā un sadales kārbā. Pārliecinieties, ka tā daudzums atbilst transportlīdzekļa tehniskajām prasībām. Nepietiekams eļļas līmenis izraisa smagu zobratu, mazzobratu un rievu nodilumu un pārkaršanu. Par šo komplektējošo daļu bojājumu var liecināt dažādas pazīmes, piemēram, pasliktināta vadāmība un klaudzoņa, veicot asus pagriezienus. Dažādiem mezgliem un transportlīdzekļiem eļļas maiņas intervāli ir atšķirīgi. Šī informācija ir atrodama transportlīdzekļa tehniskās apkopes rokasgrāmatā.
- Regulāri eļļojiet kardāna krusteņus. Šo procedūru ieteicams veikt ik pēc 5 000 – 6 000 km nobraukuma vai, piemēram, mainot motoreļļu. Tas palīdzēs novērst gultņu eļļas badu, aizsargās tos no nodiluma, korozijas, pārkaršanas un sabrukšanas. Bojāta kardāna krusteņa pazīmes ir: uzsākot kustību, dzirdams raksturīgs trieciens ar metālisku skaņu, vibrācija augstā ātrumā un krakšķoša skaņa.
- Ik reizi veicot automašīnas apkopi, pārbaudiet mezglu stiprinājumus un pievelciet tos, ja nepieciešams. Tie var kļūt vaļīgi. Šo problēmu papildina smagi triecieni auto dibena zonā uzreiz pēc transmisijas ieslēgšanas un vibrācija.
toprezervesdalas.lv: tikai augsti kvalitatīvas autodaļas
Mūsu interneta veikalā Jūs vienmēr varat iegādāties kardānvārpstas un diferenciāļus. Viena no mūsu galvenajām priekšrocībām ir rūpīgi izvēlēts preču klāsts, kas atbilst automīļotāju prasībām - gan iepriekšējo paaudžu automašīnām, gan modeļiem, kas tikko nobraukuši no konveijera. Tādēļ Jums neradīsies grūtības atrast rezerves daļu savam auto. Ja nepieciešams, mūsu speciālisti Jums palīdzēs.